فهرست مطالب

میزان مطالعه شده

بررسی جامع و کامل دستگاه آسیاب پلاستیک

آسیاب پلاستیک؛ بررسی جامع و کامل دستگاه آسیاب

آسیاب تزریق پلاستیک دستگاهی است که به ما کمک می‌کند تا روند بازیافت محصولات ساخته شده از این متریال را با دقت و سرعت بیشتری پیگیری کنیم. همان‌طور که می‌دانید امکان بازیافت مواد پلاستیکی وجود دارد، اما این امر باید پس از خرد کردن کامل آن‌ها صورت بگیرد. در ادامه متن با ما همراه باشید تا این محصول جذاب و بسیار کاربردی را به طور کامل بررسی نماییم.

آشنایی با آسیاب پلاستیک

این دستگاه به منظور خرد کردن انواع مواد پلاستیکی جهت انتقال به فرایند بازیافت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که به آسیاب مذکور «خردکن مواد پلاستیکی» نیز گفته می‌شود، بنابراین هرگاه چنین نامی را شنیدید، باید بدانید که منظور اصلی این نوع آسیاب است. خردکن‌های مخصوص مواد پلاستیکی باید دارای توان و ظرفیت بالایی باشند تا بتوان از آن‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. در غیر این صورت عملاً فرایند بازیافت پلاستیک را به امری زمان‌بر تبدیل می‌کنند.

خوشبختانه امروزه مدل‌های مختلفی از خردکن‌ها مخصوص مواد پلاستیکی در بازار وجود دارد که بر حسب نیاز خود می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید و گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید. بهره‌گیری از این آسیاب‌ها باید با رعایت نکات ایمنی صورت بگیرد تا مشکلی برای نیروی انسانی به وجود نیاید. این نوع آسیاب‌ها معمولاً بر اساس اندازه دهانه ورودی خود دسته‌بندی خواهند شد. از جمله این دهانه‌ها باید به موارد سی، هشتاد، صد و صد و بیست سانتی‌متری اشاره کنیم.

تیغه‌های موجود در این محصولات به راحتی و با بالاترین سرعت ممکن هر نوع پلاستیک را می‌بلعند و آن را خرد می‌کنند. به منظور بهره‌برداری صحیح از این خردکن‌ها باید حتماً پیش از وارد کردن پلاستیک‌ها به درون تیغه‌ها از عدم وجود سنگ یا مواد فلزی در بین آن‌ها اطمینان حاصل کنیم.

به کارگیری آسیاب تزریق پلاستیک چندان پیچیده نیست و تنها در طی یک جلسه آموزشی می‌توان روند کار آن را به پرسنل مختلف آموزش داد. بنابراین، لازم نیست که در این مورد نگرانی خاصی داشته باشید.

مدل‌های مختلف آسیاب پلاستیک

این نوع آسیاب‌ها به دو مدل دستی و اتومتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در مدل دستی، روند خشک کردن پلاستیک‌ها پس از خرد کردن و شستشو به کمک یک خشک کن بسیار ساده صورت می‌گیرد. یک اپراتور باید بر فرایند مدل دستی نظارت کند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود. این در حالی است که مدل اتوماتیک برای خشک کردن پلاستیک‌ها از یک سانریفیوژ بهره می‌برد و سرعت بیشتری در این زمینه برخوردار است.

مهم‌ترین فواید آسیاب تزریق پلاستیک

وجود مزایای بسیار زیاد برای خردکن پلاستیک موجب شده است تا این نوع دستگاه‌ها به انتخاب نخست جهت بازیافت هر نوع محصول پلاستیکی تبدیل شوند. از جمله این مزایا می‌توانیم به سرعت بی‌نظیر آن‌ها اشاره کنیم. همین سرعت بالا، موجب می‌شود تا تعداد محصولات بازیافتی چند برابر شوند و در نتیجه درآمد ما افزایش پیدا کند.

مزیت بعدی را می‌توان به کاهش سروصدا یا نویز در زمان خرد کردن پلاستیک‌ها ارتباط داد. این آسیاب‌ها به نحوه‌ای ساخته می‌شوند که بتوانند بدون ایجاد سروصدای بسیار زیاد، روند خرد کردن انواع پلاستیک را به پایان برسانند.

اگر بخواهیم به یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه‌ها اشاره کنیم، باید از عمر مفید بالای آن‌ها نام ببریم. به کارگیری برترین مواد جهت ساخت بدنه و سایر قطعات آسیاب‌های مخصوص خرد کردن پلاستیک موجب شده است تا این دستگاه‌ها برای مدت زمان بسیار طولانی ساختار اولیه خود را حفظ کنند و عمر مفید بی‌نظیری داشته باشند. در صورت انتخاب یک آسیاب تزریق پلاستیک قابل قبول و مناسب، می‌توانید اطمینان داشته باشید که فرایند خرد کردن پلاستیک‌های مختلف با مصرف انرژي کمتری صورت می‌گیرد. فرایند خرد کردن پلاستیک‌ها با کمک این آسیاب‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با روش‌های قدیمی نیست.

نکاتی که پیش از خرید باید به آن‌ها دقت کنید

پیش از خرید آسیاب‌های مربوط به خرد کردن پلاستیک باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشید و آن نکته میزان ظرفیت و توان موردنیاز شما است. طبیعتاً کارخانه‌های مربوط به بازیافت پلاستیک از نظر گسترده بودن و همچنین حجم محصولات پلاستیکی یکسان نیستند و همین امر آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

همان‌طور که خریداری یک خردکن ساده و با ظرفیت پایین می‌تواند روند بازیافت را به تأخیر بیندازد،‌ خریداری خردکن‌های بیش از اندازه بزرگ (بسته به نیاز شما) منجر به افزایش هزینه‌های انرژی می‌شود. بنابراین،‌ لازم است که پیش از خریداری هر نوع آسیاب برای محصولات پلاستیکی، با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت داشته باشید و از آن‌ها بخواهید تا به شما در این زمینه یاری برسانند.

قیمت این آسیاب‌ها چقدر است؟

قیمت خردکن پلاستیکی به موارد مختلفی ارتباط دارد و به همین دلیل نمی‌توان یک رقم مشخص را برای آن بیان کرد. نباید فراموش کنیم که این محصولات در مدل‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند و دارای ساختار گوناگونی هستند اما در اینجا تلاش نموده‌ایم تا برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت را بیان نماییم:

برند تولیدکننده

از جمله عوامل مهمی که در این زمینه تأثیر گذار هستند می‌توانیم به برند تولیدکننده خردکن پلاستیکی اشاره کنیم. طبیعتاً خردکن‌هایی که توسط شرکت‌های برتر و شناخته‌شده در این صنعت ساخته شده‌اند، از قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات برخوردار هستند. این امر نیز به اعتبار و تجربه شرکت سازنده وابسته است.

قدرت آسیاب

عامل دیگر را می‌توان قدرت یا همان ظرفیت آسیاب تزریق پلاستیک دانست. منطقی است که خردکن‌های دارای ظرفیت بالاتر قیمت بیشتری نسبت به مدل‌های ساده‌ داشته باشند. البته لازم نیست که حتمآً به سراغ خریداری بزرگ‌ترین و قدرتمندترین خردکن‌ها بروید. به منظور کسب بهترین نتیجه همواره باید توان موردنیاز خود را در نظر داشته باشید، این همان چیزی است که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم.

گارانتی و خدمات پس از فروش

عامل موثر بعدی در این زمینه،‌ ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش است. معمولاً اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده این محصولات، خردکن‌های خود را برای مدت مشخصی گارانتی یا ضمانت می‌کنند. این خدمات بدون هزینه نیست و بر قیمت نهایی خردکن‌ها می‌افزاید.

با توجه به موارد گفته شده شاید تصور کنید که هزینه مربوط به خرید این خردکن‌ها از توان مالی شما بالاتر است، اما باید بگوییم که این تفکر کاملاً اشتباه محسوب می‌شود. امروزه هزینه نهایی تهیه این خردکن‌ها به شکل مناسبی کاهش یافته است و اکثر خریداران می‌توانند بدون نگرانی از بابت پرداخت هزینه‌های سنگین، یک آسیاب قوی و کارآمد را تهیه کنند.

رعایت نکات ایمنی هنگام کار با آسیاب تزریق پلاستیک

آسیاب مخصوص تزریق پلاستیک یا خردکن پلاستیک دارای تیغه‌های به شدت تیز و برنده است. وجود چنین تیغه‌های خاصی در این دستگاه‌ها کاملاً ضروری خواهد بود، زیرا یک آسیاب باید از پس مقاوم‌ترین محصولات پلاستیکی نیز برآيد و بتواند آن‌ها را به قطعات ریز تبدیل کند. اگرچه این تیغه‌های بسیار تیز یک لازمه اساسی محسوب می‌شود، اما می‌تواند خطراتی را برای پرسنل به همراه داشته باشد.

این دستگاه‌ها عموماً به نحوی ساخته می‌شوند که یک پوشش بسیار گسترده بر روی بخش تیغه‌ها قرار بگیرد. همین موضوع ساده منجر به آن می‌شود که از اتفاقات ناگوار تا حد بسیار زیاد جلوگیری گردد. در هر صورت، حتی با وجود این نوع ابزارهای موجود در آسیاب تزریق پلاستیک، باز هم لازم است که پرسنل فعال در محیط کار در زمان استفاده از آسیاب نکات ایمنی را رعایت نمایند. تیغه‌های برنده این آسیاب‌ها تفاوتی بین گوشت انسان و پلاستیک قائل نمی‌شود و هر دو را یکسان مي‌داند. بنابراین، بهتر است پیش از نصب و آغاز استفاده از خردکن‌های مخصوص تزریق پلاستیک، اطلاعات لازم به نیروی انسانی داده شود. رعایت فاصله لازم از خردکن در زمان فعالیت و به کارگیری دستکش ایمنی و عینک ایمنی از جمله این نکات مهم به شمار می‌روند.

سرویس کردن آسیاب‌های مخصوص خردکن پلاستیک

یک خردکن پلاستیک باید در بازه‌های زمانی مشخصی به طور کامل سرویس شود. عدم توجه به این موضوع منجر به آن می‌شود که خردکن تحت فشار شدید از کار بیفتد و آسیب ببیند. تعمیر کردن خردکن در چنین شرایطی به هزینه‌های بسیار زیادی نیاز دارد. این در حالی است که با انجام سرویس‌های مدام خردکن می‌توان از چنین مشکلاتی برای همیشه جلوگیری کرد.

در طی روند سرویس این نوع خردکن‌ها بخش‌های مختلفی همچون تیغه‌ها، سیستم الکترونیکی، توری‌ و… مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت وجود هرگونه ایراد فنی خاصی، نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام می‌شود. اینکه سرویس خردکن دقیقاً باید در چه زمانی صورت بگیرد به مواردی همچون میزان استفاده از آن بستگی دارد. به طبع اگر از خردکن پلاستیک به صورت رومزه بهره می‌برید، باید فرایند سرویس در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام بگیرد.

کارشناسان و متخصصان فعال در این زمینه پس از پایان یافتن روند سرویس، آسیاب را چندین بار مورد تست و بازرسی قرار می‌دهند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا مطمئن شوند که دستگاه مدنظر به خوبی کار می‌‌کند و می‌تواند به تمامی نیازهای شما پاسخ دهد.

مهم‌ترین بخش‌های یک آسیاب پلاستیک

بهتر است در بخش پایانی به مهم‌ترین اجزای آسیاب تزریق پلاستیک اشاره‌ای داشته باشیم. از جمله این بخش‌ها می‌توان به بلبرینگ‌هایی اشاره کرد که به کمک آن‌ها می‌‌توان تیغه‌های قدرتمند و تیز دستگاه را به حرکت درآورد. یک گیربکس در این خردکن‌ها وجود دارد که موظف است قدرت موتور را به چرخ‌دهنده‌ها انتقال دهد و سپس تیغه‌ها را به حرکت در بیاورد.

موتور این نوع خردکن‌ها معمولاً از نوع AC و تکفاز است. تیغه‌های به کار رفته در خردکن پلاستیک با استفاده از فولاد نرم ساخته می‌شوند و بر روی آن‌ها یک لایه کاربید قرار می‌گیرد. این امر منجر به آن می‌شود که تیغه‌ها عمر مفید بیشتری داشته باشند. البته، اثابت مداوم با سایر فلزات می‌تواند توان تیغه‌ها را کاهش دهد.

بدین منظور از یک آهنربا جهت خارج کردن چنین قطعاتی در بین محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. برخی از خردکن‌ها دارای تیغه ثابت و برخی دیگر دارای تیغه متحرک هستند. روند تعویض تیغه‌ها معمولاً باید هر چند سال یکبار تکرار شود تا بتوان اطمینان پیدا کرد که آسیاب راندمان خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

سخن پایانی

به منظور بازیافت کردن پلاستیک باید از دستگاه‌های مختلفی کمک گرفت، آسیاب یا خردکن مواد پلاستیکی از جمله مهم‌ترین ابزارهایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آسیاب به ما اجازه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن قطعات پلاستیکی را خردکنیم و سپس آن‌ها را برای بازیافت به کار بگیریم.

خردکن مواد پلاستیکی در مدل‌های گوناگون و با توان‌های مختلفی به تولید می‌رسد. در زمان خریداری این محصول نیز باید به چندین نکته مهم همچون برند سازنده، میزان قدرت خردکن مواد پلاستیکی و… توجه داشته باشید. چنانچه با پرسش‌های بیشتری در مورد این آسیاب‌ها روبرو هستید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما عزیزان را به نحو احسن یاری کنند.

برای مشاوره و یا خرید محصولات با مشاوران ما در ارتباط باشید