فهرست مطالب

میزان مطالعه شده

گازگیر-ساده-و-گازگیر-میکسردار

گازگیر مواد پلاستیک چیست و چه کاربردی دارد؟

معمولاً چنین تصور می‌شود که مواد پلاستیکی خام هیچ رطوبتی ندارند. اما در حقیقت این مواد توانایی جذب رطوبت را دارند. پس نمی‌توان گفت کاملاً خشک هستند. در نتیجه قبل از اینکه این مواد در دستگاه قالب‌گیری ریخته شود، باید خشک شود. گازگیر مواد پلاستیک وسیله‌ای است که می‌تواند رطوبت مواد پلاستیکی را از بین ببرد و مواد را خشک کند.

گازگیری مواد پلاستیک و رطوبت گیری آن ها یکی از عوامل اصلی در بهبود پلاستیک های مهندسی می باشد. پلاستیک های مهندسی در هنگام فرایند تولید و حمل و نقل ممکن است مقداری رطوبت جذب کنند که این رطوبت باید از پلاستیک و پلیمرها خارج شود. همچنین قبل از شروع فرآیند تولید پلاستیک، پلیمرها مقداری رطوبت دارند که این رطوبت حتما باید از بین برود تا بتوان پلاستیک با کیفیت بالا تولید کرد. گازگیر مواد پلاستیک می تواند عمل رطوبت گیری را از این مواد انجام دهد و پلاستیک کاملا خشک و بدون رطوبت را به ما تحویل دهد. گازگیرها دارای یک صفحه مشبک می باشند که حرارت و هوایی که دمیده می شود را به صورت کاملا یکنواخت به تمامی سطوح مواد می رسانند و باعث خشک شدن آن ها می گردند. یک ترموستات تابلو فرمان در طی این فرآیند کنترل دما را بر عهده دارد.

فرایند گازگیری چگونه انجام می‌شود؟

قبل از اینکه به توضیح دستگاه گازگیر بپردازیم و فرایند گازگیری را تشریح کنیم لازم است در مورد مواد پلاستیکی و ماهیت آنها بیشتر بدانید. در کل دو نوع مواد پلاستیکی شامل مواد پلاستیکی هیدروسکوپی و مواد پلاستیک غیرهیدروسکوپی داریم. جنس و ماهیت ذاتی مواد پلاستیکی غیرهیدروسکوپی به این صورت است که رطوبت نمی‌تواند وارد آن شود. در واقع فقط در سطح پلاستیک باقی می‌ماند. نمونه‌ای از مواد پلاستیکی غیرهیدروسکوپی پلی‌پروپیلن است. به کمک یک دستگاه خشک‌کن ساده می‌توان رطوبت موجود بر سطح این مواد پلاستیکی را حذف کرد و آن را کاملاً خشک نمود.

اما مواد پلاستیکی هیدروسکوپی رطوبت را به درون خود راه داده و آن را داخل خود نگه می‌دارند. این در حالی است که برای تولید محصولات پلاستیکی باکیفیت باید پلاستیک خام را خشک کرد. در نتیجه اگر بخواهیم از مواد پلاستیکی هیدروسکوپی برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده کنیم باید قبل از اینکه آنها را وارد دستگاه قالب‌گیری می‌کنیم رطوبت را از بین ببریم. نمونه‌ای از این مواد پلی‌استر PET است.

آنچه از آن تحت عنوان فرایند گازگیری یاد می‌شود فرایند حذف رطوبت از داخل مواد پلاستیکی هیدروسکوپی است. این فرایند یک واکنش شیمیایی است که در آن عملیات هیدرولیزاسیون در دمای 65 درجه سانتیگراد انجام می‌شود. در این واکنش زنجیره‌های پلیمری بلند کوتاه شده و حفره‌هایی که بر اثر وجود رطوبت در پلاستیک شکل گرفته از بین می‌روند.

گازگیر مواد پلاستیک چیست؟

گازگیر مواد پلاستیک وسیله‌ای است که این واکنش شیمیایی را انجام می‌دهد. یک گازگیر معمولاً می‌تواند از هر کیلوگرم پلیمر، تا ۰.۶ مترمکعب هوای مرطوب را خارج کند. پس گازگیر دستگاهی است که قبل از تزریق مواد پلاستیکی به داخل دستگاه قالب‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرد تا کیفیت محصولات پلاستیکی تولید شده بالاتر برود.

نحوه عملکرد گازگیر مواد پلاستیک

گازگیر مواد پلاستیک شبیه به یک قیف می باشد که بر روی پایه های مخصوص خشک کن و یا بر روی دستگاه تزریق پلاستیک نصب می گردد. پلیمرهایی که دارای آب و رطوبت می باشند مانند پلی آمید، پلی کربنات و ای بی اس به عنوان مواد اولیه در تولید پلاستیک به کار می روند. در ابتدا این مواد اولیه را به درون گازگیر قیف مانند می ریزند. وجود یک سری فن های داغ که از بین المنت های دستگاه عبور کرده اند باعث می شود تا هوا با فشار به درون قیف وارد شود و ذرات مرطوب بخار شود و به خارج از دستگاه منتقل شود.

دمای مورد نیاز برای خشک کردن را بر اساس نوع ماده و حرارت مورد نیاز آن برای تبخیر تعیین می کنند. وجود پردازشگرها در دستگاه باعث می شود تا مواد از قبل گرم شده و زمان ذوب آن ها کاهش یابد و در نتیجه سرعت رطوبت گیری افزایش یابد. پخش شدن یکنواخت حرارت و فشار باعث می شود تا کیفیت محصول تولید شده بالاتر رود و همچنین در مصرف زمان و برق صرفه جویی شود.آن چه گفته شد مربوط به رطوبت گیری مواد خام و تولید پلاستیک با استفاده از مواد اولیه و پلیمرهای خام بود، اما گازگیر مواد پلاستیک دست دوم قابلیت تولید مواد پلاستیکی از مواد اولیه ای که از پلاستیک های بازیافتی به دست می آیند را دارد.

در چه مرحله‌ای از تولید محصولات پلاستیکی، گازگیری انجام می‌شود؟

قبل از اینکه مواد پلاستیکی خام وارد دستگاه قالب‌گیری شود، اصطلاحاً به آن تزریق شود، باید از دستگاه گازگیر مواد پلاستیک استفاده کرد. زیرا کیفیت پلاستیک خام به طور مستقیم بر کیفیت محصولات پلاستیکی تولید شده تأثیر دارد. انجام گازگیری قبل از تزریق به دستگاه قالب‌گیری، هرگونه رطوبت در پلاستیک را از بین می‌برد. با استفاده از گازگیری، شکل ظاهری و ساختار پلیمرها را بهبود می‌دهیم و آنها را برای تولید محصولات مرغوب آماده می‌کنیم.

دقت کنید معمولاً مواد پلاستیکی به‌خودی‌خود نمی‌توانند رطوبت را جذب کنند. اما زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرند، رطوبت را جذب می‌کنند و از حالت خشکی کامل خارج می‌شوند در نتیجه بهتر است برای موادی مانند PE و PP از گازگیر استفاده نکنید. اما برای موادی مانند ABS،PET  و PA بهتر است از گازگیر استفاده شود.

این وسیله برای بازیافت چه نوع پلاستیکی مفید است؟

این پرسش اهمیت بسیار زیادی دارد،‌ زیرا عملاً مشخص می‌کند که گازگیرها را باید در چه شرایطی به کار بگیریم. برای جستجوی پاسخ این پرسش باید به سراغ آشنایی با انواع مختلف پلاستیک‌ها برویم. امروزه پلاستیک‌ها در دو نوع اصلی رطوبت‌گیر و رطوبت‌زدا طبقه‌بندی می‌‌شوند. با توجه به این نوع دسته‌بندی می‌توان به راحتی متوجه شد که گازگیر دستگاه تزریق برای بازیافت پلاستیک‌های «رطوبت‌‌گیر» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلاستیک‌های رطوبت‌زدا آن دسته محصولاتی هستند که رطوبت به درون آن‌ها نفوذ نخواهد کرد. در واقع حتی پس از قرار گرفتن این پلاستیک‌ها در یک محیط مرطوب برای مدت زمان زیاد، باز هم شاهد وارد شدن رطوبت به ساختار آن‌ها نخواهیم بود. پلی پروپیلین از جمله این مواد پلاستیکی به شمار می‌رود. برای بازیافت کردن این نوع پلاستیک‌ها تنها کافی است یک بار آن‌ها را خشک کنیم تا آماده وارد شدن به درون دستگاه‌های تزریق پلاستیک باشند. پلاستیک‌های رطوبت‌گیر به دلیل ساختار ویژه خود همواره مقداری رطوبت را جذب می‌کنند. شاید مقدار رطوبت جذب شده بسیار کم باشد، اما همین مقدار کم نیز می‌تواند مشکلات متعددی را برای شما به وجود آورد. با بهره‌گیری از دستگاه‌های گازگیر می‌توانیم رطوبت وارد شده به درون این مواد را به طور کامل خارج کنیم و سپس آن‌ها را برای سایر مراحل بازیافت، آماده سازیم.

اجزای تشکیل دهنده گازگیر مواد پلاستیک

ساختار گازگیر مواد پلاستیک بسیار ساده بوده و وزن چندانی ندارد. ما در زیر به اجزای این دستگاه و عملکردی که هر جزء دارد اشاره می‌کنیم:

قیف: قیف در قسمت ورودی دستگاه خشک کن قرار دارد و از طریق آن می توان مواد پلاستیکی را وارد دستگاه نمود.

تابلوی قرمان: توسط این تابلو می توان میزان حرارت المنت ها، ورود و خروج مواد و شدت وزش دمنده هوا را کنترل کرد. به عبارتی می توان گفت این قسمت مغز متفکر دستگاه می باشد.

تابلو فرمان گازگیر میکسردار

المنت ها: عملکرد المنت ها در دستگاه باعث می شود تا با استفاده از برق به تولید گرما در برابر دمنده ها بپردازند.

دمنده هوا: این قطعه در جلوی فن ها قرار دارد و به شکل توری مشبک بوده و هوای گرمی را که المنت ها تولید می کنند به صورت کاملا یکنواخت ب سطح مواد پلاستیکی می رساند.

ترموستات: از یک ترموستات برای کنترل کردن دمای خشک کن استفاده می شود. ترموستات از بیش از حد گرم شدن دستگاه جلوگیری می کند.

انواع گازگیر مواد پلاستیک

در هنگام خرید دستگاه گازگیر پلاستیک در بازار باید دقت کنید که این دستگاه انواع مختلفی دارد و هر نوع از آن به‌منظور خاصی طراحی و تولید شده است. در این بخش از مقاله به انواع دستگاه گازگیر اشاره می‌کنیم و هر یک را شرح می‌دهیم.

دستگاه گازگیر پلاستیک ساده

از این نوع دستگاه گازگیر به‌عنوان دستگاه خشک‌کن نیز یاد می‌شود. این نوع دستگاه در برداشتن رطوبت از سطح مواد پلاستیکی غیرهیدروسکوپی که ورود رطوبت به ساختار درونی خود را اجازه نمی‌دهند کاربرد دارد. گازگیر مواد پلاستیک ساده با استفاده از تولید هوای گرم، رطوبت را از سطح پلاستیک برمی‌دارد و آن را خشک می‌کند. این دستگاه نمی‌تواند مقدار زیادی از رطوبت را از پلاستیک خارج کند. اگر حجم پلاستیک زیاد باشد می‌توان از گازگیر ساده دوقلو استفاده کرد.

دستگاه گازگیر پلاستیک روتور

گازگیر پلاستیک روتور، نوع دیگری از دستگاه خشک‌کن است که اجازه تنظیم نقطه شبنم را به کاربر می‌دهد. نقطه شبنم حداقل دمایی است که بخار آب می‌تواند بدون اینکه به مایع تبدیل شود در هوا معلق بماند. روتوری که در این دستگاه به‌کاررفته نسبت به نوع سنتی آن می‌تواند تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. در واقع علت نام‌گذاری این نوع گازگیر، همین مورد است.

دستگاه گازگیر پلاستیک فشار پایین

دستگاه گازگیر فشار پایین، دستگاهی است که با ایجاد خلأ، نقطه‌جوش آب را تغییر می‌دهد. در واقع آب را به‌جای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد در ۵۶ درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آورد. بدین ترتیب رطوبت را بسیار سریع‌تر از گازگیرهای سنتی از داخل مواد پلاستیکی حذف می‌کند. در نتیجه در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند. گازگیر فشار پایین همچنین احتمال خراب‌شدن مواد پلاستیکی بر اثر حرارت را در طولانی‌مدت کاهش می‌دهد.

دستگاه گازگیر پلاستیک هوای فشرده

گازگیر هوای فشرده نوعی دستگاه کوچک است که نسبت به دیگر دستگاه‌های گازگیر وزن کمتری دارد. این دستگاه از هوای فشرده برای خروج رطوبت از مواد پلاستیکی استفاده می‌کند.

دستگاه گازگیر پلاستیک هوای گرم

گازگیر هوای گرم از جریان هوای گرم برای خروج رطوبت از سطح مواد پلاستیکی استفاده می‌کند. این دستگاه به کمک یک فن و یک بخاری هوای گرم تولید می‌کند و آن را به سمت مواد پلاستیکی می‌فرستد تا موادی را که در معرض هوای سرد قرار گرفته بودند و دارای رطوبت هستند، خشک کند.


مجتمع صنعتی mtc با تولید انواع گازگیر دستگاه تزریق پلاستیک، تلاش نموده تا نیاز مشتریان خود را با بهترین دستگاه‌ها پاسخ دهد.


فواید انجام عملیات گازگیری پلاستیک

در این بخش قصد داریم به مزیت‌ها یا فواید به کارگیری گازگیر دستگاه تزریق در سالن‌های تولید اشاره کنیم. با مطالعه این مزایا می‌توانید درک کنید که چرا بسیاری از تولیدکنندگان تمام تلاش خود را می‌کنند تا بهترین دستگاه گازگیر را خریداری نمایند. شما نیز می‌‌توانید با خرید یک دستگاه مناسب از چنین مزایای مهمی بهره‌مند شوید.

عدم تغییر شکل پلاستیک

نخستین مزیتی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، عدم تغییر شکل پلاستیک است. وجود رطوبت در درون ساختار پلاستیک می‌‌تواند شکل آن را به صورت قابل توجهی تغییر دهد. هرچه مدت مرطوب ماندن پلاستیک بیشتر باشد، این تغییرات شدیدتر خواهند بود. پلاستیکی که تغییر شکل داده باشد را نمی‌توان به منظور بازیافت و تولید محصولات جدید به کار گرفت.

با کمک گازگیرهای دستگاه تزریق، می‌توان به سادگی این مشکل مهم را حل کرد. این دستگاه‌ها وظیفه دارند تا رطوبت را به طور کامل خارج کنند و در نتیجه از تغییر شکل پلاستیک‌ها جلوگیری نمایند. خشک کردن پلاستیک‌‌ها توسط دستگا‌های گازگیر به شکلی بهینه صورت می‌گیرد و آسیبی به این مواد وارد نمی‌شود.

عدم ایجاد نقص بر روی سطح پلاستیک

پلاستیکی که به درون دستگاه تزریق وارد می‌شود باید از سطح باکیفیتی برخوردار باشد. بازیافت کردن پلاستیک شامل استفاده کردن از مواد نامرغوب نیست. در صورت عدم به کارگیری دستگاه‌های گازگیر این امکان وجود دارد که پلاستیک‌های ورودی به دستگاه تزریق لایه لایه شوند و لکه‌های گسترده‌‌ای بر روی آن‌ها ایجاد شود. بنابراین، اگر قصد دارید پس از روند تزریق و قالب‌گیری، بهترین محصولات بازیافتی را در اختیار داشته باشید، لازم است که حتماً یک دستگاه گازگیر تهیه کنید.

تسهیل روند ساخت محصولات جدید

برخی از مواد پلاستیکی خاصی که وارد چرخه بازیافت می‌شوند از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگرچه این امر شاید در نگاه اول مثبت به نظر برسد، اما می‌تواند روند بازیافت را به شدت طولانی کند و مشکلات زیادی را برایتان به وجود آورد. با گازگیر دستگاه تزریق می‌توان این مشکل را حل کرد.

این دستگاه‌ها با کاهش میزان رطوبت در مواد پلاستیکی، میزان مقاومت ساختاری آن‌ها را نیز کمتر می‌کنند. این بدان معناست که می‌توانید بدون صرف انرژی بیش از اندازه و به صورت ساده‌تر، فرایند بازیافت را به پایان برسانید.

سایر مزایای استفاده از گازگیر در فرایند تزریق پلاستیک عبارتند از:

  • گازگیری پلاستیک رطوبت موجود در پلاستیک را از بین می‌برد و ساختار اصلی آن را حفظ می‌کند. در نتیجه محصولی که از چنین پلاستیکی ساخته شود بسیار باکیفیت‌تر است.
  • انجام فرایند گازگیری موجب می‌شود هیچ‌گونه ناهمواری بر سطح پلاستیک دیده نشود و ظاهر یکدست‌تر و زیباتری داشته باشد.
  • گازگیری پلاستیک مقاومت برخی از پلیمرها را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنها در مقابل ضربه و کشش مقاوم‌تر هستند.
  • پخش کردن حرارت به صورت کاملا یکنواخت و رسیدن حرارت به تمام سطوح مواد اولیه
  • گازگیر مواد پلاستیک مصرف انرژی پایینی دارد
  • قابلیت تنظیم دما و فشار و کنترل آن
  • دارای هزینه تامین و نگه داری پایین

برای خرید یک گازگیر عالی باید به چه موارد خاصی توجه کنیم؟

از آنجا که کیفیت محصولات تولیدشده به گازگیر دستگاه تزریق نیز ارتباط دارد، لازم است که تمام تلاش خود را به منظور یافتن بهترین دستگاه در این رده به کار بگیرید. در ادامه قصد داریم به چند فاکتور مهم اشاره کنیم که باید پیش از خرید هر نوع گازگیر خاصی به آن‌ها توجه کنید.

شرایط کاری

اولین مورد، توجه به شرایط کاری گازگیر است. هر گازگیر می‌تواند در یک سطح دمایی خاص به کار گرفته شود. از این موضوع اطمینان حاصل کنید که گازگیر مدنظر شما می‌تواند گرما و یا سرمای موجود در سالن تولید را به خوبی تحمیل کند.

میزان مصرف انرژي

یکی دیگر از پارامترهایی که پیش از خرید گازگیر باید به آن توجه کنید، میزان مصرف انرژی است. به دنبال گازگیر باکیفیتی باشید که از نظر مصرف انرژي در رتبه قابل قبولی قرار بگیرد. انتخاب گازگیرهای پر مصرف نه تنها منجر به خشک کن میزان بیشتری خرده پلاستیک نمی‌شود، بلکه می‌تواند هزینه‌های تولید را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. گازگیرها با کمک گاز و یا برق به کار گرفته می‌شوند. باید به سراغ محصولی بروید که با انرژي در دسترس شما همخوانی داشته باشد.

میزان توان و قدرت

پیش از خرید گازگیر به این پرسش پاسخ دهید که رطوبت اغلب پلاستیک‌ها وارد شده به سالن تولید حدوداً چقدر است؟ با گرفتن یک میانگین از رطوبت پلاستیک‌ها می‌توانید تعیین کنید که میزان توان و قدرت گازگیر باید در چه حد باشد. بهتر است پس از تعیین میزان میانگین رطوبت، به دنبال خرید گازگیری باشید که قدرت آن چند درصد بیشتر باشد. در این صورت می‌توانیند خیال راحتی از بابت عدم ایجاد مشکلات فنی و یا کاهش تولید محصولات پلاستیکی داشته باشید.

قیمت گازگیر دستگاه تزریق

خریداری دستگاه‌های گازگیر نیازمند پرداخت هزینه‌های مختص به خود است. شرکت‌های تولیدکننده این نوع دستگاه‌ها قیمت یکسانی را برای محصولات خود تعیین نمی‌کنند. با توجه به اینکه ویژگی‌ها و توانایی‌های گازگیرهای مختلف کاملاً متفاوت است، می‌توان این تغییرات قیمتی را منطقی دانست.

میزان توان و ظرفیت کلی از جمله عوامل مهمی است که بر روی قیمت گازگیر مدنظر شما تأثیر می‌گذارند. قاعدتاً خریداری دستگاه‌های گازگیر بزرگ‌تر و قوی‌تر به میزان بودجه بیشتری نیاز دارد. مورد بعدی را باید مدل یا نوع دستگاه گازگیر دانست. دستگاه‌های گازگیر مدرن دارای یک سری ویژگی‌های خاص هستند که فرایند کاهش رطوبت را ساده‌تر می‌کنند. به عنوان مثال اکثر گازگیرهای مدرن به صورت تمام اتوماتیک فعالیت خواهند کرد. این نوع دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های سنتی و قدیمی‌تر قیمت بالاتری خواهند داشت.

در کنار این موارد لازم است که به برند تولیدکننده گازگیر نیز توجه داشته باشید. شرکت‌های برتر و کاملاً معتبر، هزینه بیشتری را برای خرید گازگیر برای شما دارند. البته، این هزینه به دلیل کیفیت بالای محصولات ارائه شده و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به خوبی جبران خواهد شد.  

جمع‌بندی

امروزه از مواد پلاستیکی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این در حالی است که وجود رطوبت در مواد پلاستیکی خام تا حد زیادی از کیفیت آنها می‌کاهد. در نتیجه این رطوبت باید به نحوی از بین برود. بهترین راه برای ازبین‌بردن رطوبت پلاستیک خام استفاده از دستگاه گازگیر است. ما در اینجا به انواع این دستگاه اشاره کردیم و مزایای استفاده از آن را مطرح نمودیم. حتی نکات لازم برای خرید دستگاه دست‌دوم را گفتیم. ما امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در مورد دستگاه گازگیر مواد پلاستیک را به اختیار شما بگذاریم.

برای مشاوره و یا خرید محصولات با مشاوران ما در ارتباط باشید